Ma Àngels Viladot i Presas |
Recomanem la lectura d'aquest article de Ma Àngels Viladot, Doctora en Psicologia social per la UB, Professora Consultora a la UOC i Directora de l'Editorial Aresta, publicat a Vilaweb.
Les inquietuds sense precedents pels
drets humans dels infants situen el treball infantil (218 milions d’infants de
5 a 17 anys treballadors al món) en el centre de l'agenda internacional. El 60
per cent d’aquests infants treballen en l'agricultura i el 25,6 per cent en el
sector serveis, en comparació amb el 7 per cent que ho fa a l’industria. A més
de l'OIT, altres institucions internacionals (en particular, Unicef, el Banc
Mundial i la Comissió de Drets Humans de l'ONU) han pres embranzida en la
defensa dels drets dels infants en aquest àmbit d’urgent intervenció. Parlem
d’una constel·lació oberta de persones, grups, organitzacions i governs que se
centren i es comprometen a posar els colzes per eliminar el treball infantil
perniciós, en totes les àrees laborals on aquest es palesa.
Una de les formes de treball infantil en
el món són les feines domèstiques a tercers i de les quals se’n parla poc, tal
vegada perquè es desconeix l’horror que s’hi oculta. Tot i que sospito que la
raó és més evident: les labors domèstiques desperten poc interès perquè són
concebudes tasques menors i, de fet, quina mena de lligam hi pot haver amb la
violència envers les nenes? Doncs perquè són sobretot elles les que fan treballs
domèstics i la immensa majoria en condicions anàlogues a
l'esclavitud.
Òbviament
aquestes petites treballadors domèstiques són comminades pels seus pares i
germans a feinejar per tercers per incrementar els miserables ingressos
familiars. Però a més de la pobresa, hi ha també
altres factors que desencadenen aquesta situació, com ara la discriminació
masclista. Ens sembla que
abraçar el treball domèstic infantil únicament en termes de drets dels infants
o en termes relatius a les normatives laborals és insuficient i parcial. L’evidència ens castiga confirmant-nos que és una
pràctica enormement feminitzada. I és clar, les normes socials tan profundament
arrelades prescriuen que el treball domèstic és fonamentalment un àmbit de
dones. Per tant no ens ha de sorprendre que, en el treball de servents
infantils, les nenes siguin majoria per golejada. Del nombre total d’infants de
5 a 17 anys que fan treball domèstic, un 73 per cent són nenes i el 27 per cent
són nens.
En aquest escenari tan androcèntric no
és sorprenent que moltes d'aquestes nenes no estiguin escolaritzades i
segueixin el camí de les seves mares com a treballadores de la llar. D’aquí que
dos terços (el 66,6 per cent) dels 776 milions de persones analfabetes al món
siguin dones; és a dir, aproximadament 518 milions: una indicació de la
contínua falta de valor relatiu que es concedeix a l'educació de les nenes en
molts països.
Els els estereotips i els rols de gènere
prescriuen educar els nois ja que després tindran més oportunitats en el mercat
laboral i a les dones a quedar-se a casa per tenir cura dels seus germans i fer
tasques domèstiques per la família o per a tercers, una ferma i solida
preparació cap el matrimoni i la maternitat. Quan aquestes nenes arriben a
l'adolescència, els seus pares acusen les escoles de ser llocs insegurs pels
riscos d'assetjament sexual i violacions a què s'exposen les seves filles, tant
en la pròpia escola com en el trajecte fins arribar-hi; la qual cosa posa
llenya a l’estesa creença que l'escola no és un lloc pertinent per a les nenes
atès el seu rol futur com a esposes i mares. L’accés diferencial a l'educació
implica que quan les nenes compleixen l'edat mínima per poder treballar la
majoria carreguen a les esquenes un indigne desavantatge social i econòmic. A
les conviccions populars que discriminen greument a les noies s’hi afegeix l’error
en entendre que l’educació és un servei i no, en canvi, un dret humà.
La gran majoria d’aquesta mainada
treballadores domèstiques viuen en el mateix l’habitacle de les famílies que
les “acullen”, després d’un acord amb les famílies respectives. Famílies que
cedeixen les seves nenes a altres econòmicament més ben situades, no en
qualitat de “treballadores” sinó com a “filles”, encara que els pares saben
(però no volen saber-ho) que seran esclavitzades. El caràcter informal d'aquest
acord sembla convenient tant per als pares com per als que es queden les nenes,
en el sentit que els primers volen creure que les seves filles gaudiran de la
protecció del nou entorn familiar i els segons estan convençuts que presten
assistència a les criatures i les respectives famílies. Són criatures pobres que poden tenir un origen ètnic
diferent amb una llengua diferent o bé pertanyen a un grup social considerat
inferior al de la família que les ajornala i és probable que no tinguin
educació bàsica, el que dificulta que sàpiguen protegir els seus propis drets,
això si és que saben que els tenen. Com ja he dit, aquestes desigualtats
econòmiques accentuen en la família que les aixopluga el convenciment que està
fent un favor a la nena i a la seva família. Tot un conjunt de despropòsits que
crea una situació ambigua que confon les criatures ja que són explotades però,
en canvi, no són considerades unes treballadores. Viuen en el mateix entorn
familiar però reben un tracte discriminatori i de violència.
La manca d'assistència, d’afecte de
l’entorn familiar i protecció jurídica per part de les instàncies dels governs
representa un descarnat atemptat al drets humans i benestar d’aquestes
criatures desvalgudes ja que es disfressa com una acció lloable un arranjament
que oculta condicions abusives de treball, maltractament i violència física i
psicològica. Aquetes petites criades ens ploren que l'experiència diària de
discriminació i aïllament és la part més difícil de la seva vida. Dissortada i
tendra mainada, no és ni el maltractament físic o verbal, ni la manca de béns
materials, ni fins i tot la falta de menjar el que més els perfora l’ànima amb
una profunda infelicitat sinó l'exclusió, l’abandonament, la manca de respecte,
la ingratitud i la solitud, i tota mena de menyscabaments a les seves
necessitats de tendresa i acolliment.
El treball infantil domèstic no només és
un treball abominable per la seva naturalesa, és a dir, per les condicions en
què s’efectua (amb altíssimes probabilitats que la salut d’aquestes criatures
quedi malmesa), sinó, a més, per la manca de seguretat i les implicacions
morals atès els seu demostrat lligam amb el reclutament de moltes d’aquestes
nenes per a la prostitució i utilització en activitats il·lícites (producció i
tràfic d’estupefaents).
El tràfic infantil afecta
a prop d’1,2 milions d’infants cada dia. Una gran majoria
d’aquestes criatures són nenes a les quals se’ls prometen feines meravelloses i
acaben en llocs on les exploten ocupadors sense escrúpols. La
finalitat de la gran majoria d’aquests traficants és lucrar-se amb les
criatures destinant-les al comerç sexual; enganyen a les famílies de les nenes
(les quals són traslladades a les ciutats des de les zones rurals pels mateixos
traficants) garantint-lis ocupació de criades quan el que els espera és treball
de prostitutes o en la pornografia. Són venudes, abandonades a l’ horror de
l’abús nu, sense pal·liatius, del qual no poden escapar. Falta molt encara
perquè puguem dir que hem escombrat de la faç de la Terra la tirania de la
pobresa que pateixen aquests milions de nenes, el despotisme del masclisme i
els baixos instints d’aquells que se’n gaudeixen esclavitzant-les i dels que es
lucren amb els seus cossos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario